Zostań wegetarianinem i zatrzymaj efekt cieplarniany
15-09-2008

Według najnowszych badań niemieckich naukowców, zmiana diety na bezmięsną może znacznie ograniczyć emisję związków węgla do atmosfery. Dieta mięsna wywołuje dwukrotnie większą emisję gazów cieplarnianych niż dieta wegetariańska - donosi Polska Agencja Prasowa.

Prowadzenie diety bogatej w tłuszcze zwierzęce przyczynia się do wyprodukowania w ciągu jednego roku takiej samej ilości gazów cieplarnianych, jak przejechanie 4758 kilometrów samochodem średniej wielkości - donoszą naukowcy z Institute for Ecological Economy Research.

Wyprodukowanie żywności wystarczającej dla jednego wegetarianina na 12 miesięcy powoduje natomiast emisję dwutlenku węgla w ilości odpowiadającej przejechaniu zaledwie 2427 kilometrów - jak mówią badania przeprowadzone na zlecenie niezależnej organizacji ochrony konsumentów - Foodwatch.

Powyższe dane obliczono na podstawie emisji gazów cieplarnianych, zawierających na przykład wytwarzany przez zwierzęta metan, jak również związki węgla emitowane przy produkcji jedzenia, wliczając w to produkcję paszy, nawożenie oraz użytkowanie terenów rolnych.

Wybór diety wegańskiej, czyli rezygnacja z mięsa oraz przetworów mlecznych, pomógłby zredukować emisję gazów cieplarnianych powstałych przy produkcji żywności w ilości wystarczającej na rok dla jednej osoby do poziomu odpowiadającego przejechaniu 629 kilometrów.

Jeśli ponadto będzie to wyłącznie żywność ekologiczna, to ilość wyemitowanych przy jej produkcji gazów cieplarnianych będzie o jedną siedemnastą mniejsza od tej, do której przyczynia się dieta mięsna, co odpowiada przejechaniu dystansu o długości 281 kilometrów.

Wyjątkowo nieprzyjazna środowisku jest produkcja wołowiny. Emitowana przy wytworzeniu 1 kilograma ilość gazów cieplarnianych jest tożsama z przejechaniem 71 kilometrów. Dla porównania w przypadku kilograma wieprzowiny jest to 26 kilometrów.

Ukierunkowanie gospodarstw na rolnictwo ekologiczne może znacznie zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych do atmosfery, ale - jak mówią badania - najbardziej liczy się sposób naszego odżywiania, przede wszystkim powinniśmy znacznie ograniczyć konsumpcję wołowiny i mleka.

Autor: Anna Andrzejewska Źródło: PAP - Nauka w Polsce / fot.bwsuk.org

Podziel się tym artykułem:

Waszym zdaniem (+) dodaj swój komentarz
--REKLAMA--
GreenPol System
GELG
IFR Firmy Rodzinne
FEMI
--REKLAMA--
--REKLAMA--
--REKLAMA--
--REKLAMA--
--REKLAMA--
--REKLAMA--
--REKLAMA--
--REKLAMA--
--REKLAMA--
--REKLAMA--
--REKLAMA--
--REKLAMA--
--REKLAMA--
--REKLAMA--
2006-2009 Copyright by WAPRESS Wojciech Andrzejewski Design & Webmaster:
Rafał Szczęsny & Karolina Sobczak © 2006-2010
Regulamin